EUR  |  Cart 0 it

Published issues


<>

CONCRETE

INTRO 12 – 2020 – JULY

INTRO 12 se tematicky navrací k materiálu, jejž si mnozí spojují s brutalismem a šedí panelových sídlišť socialistické éry. Někteří však beton vnímají jako variabilní substanci, která má díky novým recepturám a technologiím nakročeno k tomu, stát se odznakem lehkosti a tvůrčí svobody.

Formát vydání 230 × 295 mm, rozsah 136 stran
Vytištěno na nenatíraný ofsetový papír
Jazyk vydání čeština


sold out

EDITORIAL

Výhodou editorialu je skutečnost, že jej můžete psát až úplně nakonec, kdy celý obsah čísla je prakticky na rotačkách. V tu dobu už znám všechny články do posledního písmene. Hned v úvodním slově se mi líbí myšlenka Davida Krause, a sice že beton může být charakterizován také jako univerzální tekutina

O betonu jako o tekutině jsem nikdy neuvažoval. Vždycky jsem spíše přemýšlel o betonové definitivnosti, pro českého kutila doslova vražedné, anebo naopak o složitosti odstraňování staveb z monolitického železobetonu. Pokud si tedy budu beton představovat jako fluidní kaši ve fance, jak se vlastně u betonových staveb pokládá základní kámen? Můžu nanejvýš položit základní šplíchnutí, vylít pamětní kydanec. Ale to není ono. Musejí tedy být betonové stavby ochuzeny o tuto trachtaci? Nemusejí, stačí předem odlít nebo vytisknout 3D betonovou kostku a připít si pověstným betonem – becherovkou s tonikem.

Pěkné zjištění také je, že pohledový beton se stal mnohem přijatelnějším finálním povrchem, než tomu bylo před lety. Častěji se objevuje ve veřejných budovách a nikdo se nad tím už nepozastavuje. Vzniká i více rodinných domů, kde je finální betonová stěrka. Beton se u širší veřejnosti vyšvihl mezi elitní materiály nejen díky svým fyzikálním, ale i estetickým vlastnostem. Dostal se do „hóch“ společnosti a o betonových stavbách se už nemluví jako o experimentálních. Spíše se experimentuje s pevností/subtilitou, schopností fungovat termoizolačně, transparentně a bůhví (inženýrví) jak ještě.

A dokonce i armovací tyče lezou na povrch. Známe například roxorové kliky a zábradlí Stanislava Fialy, ploty Josefa Pleskota a další podobné… Jen aby pak statikům nechyběly v konstrukci. Stavby by padaly jako mosty v Janově, policisté by vyšetřovali a konstruktéři předkládali výpočty, aby měli betonové alibi.

Martin Verner, šéfredaktor


+read more
1/ Editorial

4/ Úvodní slovo

6/ Tanzhaus

18/ Miller & Maranta

24/ Vinařství Lahofer

36/ Stavba u hřbitovní zdi

42/ Kritériem je harmonie

48/ Schodiště AVTG-LZ-127

50/ Zahraniční inspirace

52/ Galerie v kasematech

60/ Porcelánka s pecí na dřevo

68/ Parkhaus pro kola

76/ Most je pro mě socha

82/ Víkendový dům v Beskydech

88/ Dům v oblacích

96/ Casa Martha

104/ Beton v architektuře osmdesátých let

109/ Prostřený most

110/ Sochy betonových domů

118/ Zápisky lovce domů

120/ Materiály a technologie

132/ Ohlédnutí
This website is using cookies - More detials. By continuing, you agree to use them.