EUR  |  Košík 0 ks
Beton

Sklad soli v New Yorku


Lucie Šimečková, 10.10.2019
Field Condition
516 vidělo         3 se líbí




Ačkoli projekty městské infrastruktury bývají často kontroverzní, obří solný krystal stojící na nábřeží řeky Hudson na nároží Spring a Canal Street v New Yorku nelze přehlédnout. Stejně jako dalších 40 budov ve městě slouží pro uskladnění posypové soli, ale na rozdíl od ostatních jde o mimořádné dílo veřejné stavby.


Tvar objektu je odrazem skladovaného materiálu, kterého je zde uskladněno asi pět tisíc tun. Železobetonový monolit ve tvaru solného krystalu s fazetovými plochami vyrůstá do výšky zhruba jedenadvaceti metrů. Jeho střecha a stěny se sklánějí z nejvyššího místa na West Street směrem do servisního dvora a sledují současně přirozené úhly solných krystalů – 32°. Šikmá střecha vychází ze sypného úhlu soli – nákladní vozy postupně vrší hromadu, která přirozeně nabývá svažující se polohu.




Materiál, který vzniká smícháním sypkého pojiva, plniva, přísad a příměsí ve vodné suspenzi, výrazně ovlivňuje svět kolem nás a jeho historie sahá do daleké minulosti. Díky betonu je na světě spousta krásných a zároveň účelných staveb. I proto jsme se v druhém vydání časopisu INTRO zaměřili právě na tento materiál a přinesli 148 stran zaměřených na beton a architekturu.


Beton byl použit jak na nosnou konstrukci, tak v pohledové kvalitě na finální povrchy. Výsledkem je robustní stavba, jež má předpoklady odolat skladovanému materiálu v průběhu celé životnosti konstrukce.



Při jejím návrhu bylo třeba zohlednit zejména pohyb těžkých nákladních automobilů a dalších strojů při nakládání a vykládání velkých objemů posypového materiálu. Tloušťka železobetonových stěn činí 1,8 metru a stěny jsou v interiéru obloženy do výšky asi tří metrů ocelovými deskami odolnými proti otěru, které jsou připevněny pomocí zapuštěných kotev. Tyto desky lze vyměňovat. Jediným otvorem, umožňujícím snadný vjezd a výjezd nákladních automobilů, jsou mohutná vrata o výšce 10,5 a šířce 7,3 metru.


Hladký povrch a světlá barva betonu zdůrazňují tvar budovy, zatímco jeho přirozené barevné odstíny rezonují se solí obsaženou uvnitř. Stavba se stala ikonickým orientačním bodem na významné newyorské křižovatce. Těleso skladu posypové soli působí jako protiváha k průzračné, téměř průsvitné fasádě sousedních garáží od stejných autorů.








Otázky Martina Vernera pro Kirstena Sibilia, vedoucího kanceláře Dattner Architects


Jak dlouho jste získávali souhlasné stanovisko dotčených městských orgánů New York City pro návrh tak utilitární stavby?


Povolení pro stavbu skladu soli bylo vázané na výstavbu přilehlých garáží, které jsme též navrhovali. Šlo o městské projekty, jejichž součástí bylo projednávání v takzvané Public Design Commission, jež oponuje a schvaluje návrhy veřejných staveb. Zabralo nám to několik prezentací během pravidelných zasedání komise, které se konají jednou měsíčně. Poté, co tato instituce s návrhem souhlasila, nás v našem úsilí navrhnout zde ikonický objekt pro běžné užívání podporovala.




Celé znění článku je k dispozici pouze předplatitelům časopisu INTRO a odběratelům našeho newsletteru. Pokud mezi ně patříte, prosím, přihlaste se


Přihlásit seNewsletter




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.
Facebook






Podobné články







< zpět na přehled článků


Co je nového



Chcete-li dostávat čerstvé informace a získat přístup k vybraným placeným článkům pro předplatitele,
můžete se zdarma zaregistrovat k odběru našeho newsletteru a z odběru se kdykoli odhlásit.


xČtenář     xFirma
Tento web používá cookies - více informací. Pokračováním souhlasíte s jejich použitím.