EUR  |  Košík 0 ks
Zprávy

Nová základní škola pro Psáry a Dolní Jirčany


Připravil Martin Verner, 27.4.2020
Foto BoysPlayNice
780 vidělo         229 se líbí




Hlavním cílem urbanistického konceptu areálu nové školy bylo vytvořit v kontextu obce místo s vlastní identitou, které nebude navzdory své velikosti ve významovém ani prostorovém konfliktu se stávající zástavbou a jejími přirozenými centry. Budova školy má ukončit urbanistickou osu vedoucí k návsi na Hlavní a Pražské ulici, jež projde v blízké budoucnosti rozsáhlou revitalizací, a dát jí potenciál živé obecní komunikace s přirozeně fungujícím parterem. Jako protiváha prostoru návsi funguje v areálu školy veřejný prostor v jihovýchodním rohu pozemku zakončený výrazným oknem školní knihovny, který přes parterové prvky rekreační zeleně přechází do vstupního prostranství školy.




Základní škola Psáry
Pražská 1000, Dolní Jirčany, 252 44 Psáry, Česká republika
Studio: SOA architekti, s. r. o.
Autor: Ondřej Píhrt (hlavní architekt projektu), Štefan Šulek, Ondřej Laciga
Spoluautor: Irena Vojtová, Pavel Směták, Tereza Březovská
Klient: obec Psáry
Projekt: 2014–2017
Realizace: 2019
Zastavěná plocha: 3 834 m2
Obestavěný prostor: 43 000 m3
Hrubá podlahová plocha: 9 308 m2
Užitná plocha: 8 300 m2
Náklady: 420 mil. Kč vč. DPH (včetně interiérového vybavení)
Foto: BoysPlayNice
www.s-o-a.cz





Škola je zasazena do mírného svahu, který umožnil pracovat s podlažností rozdílnou vůči veřejnému prostoru a směrem do areálu. Budova je rozčleněna podle funkčního využití na dílčí stavební hmoty, jež se měřítkem co nejvíce přibližují stavbám v okolí. Tvář školy vůči obci určují výškově dominantní dvoupodlažní objekty, které obsahují vlastní výukové prostory. K jejich ztvárnění je použita typologie venkovských hospodářských stavení v abstrahované podobě podpořené minimalistickým materiálovým řešením a elementárním členěním fasád. Centrální objekt, jenž obsahuje společné funkce obou stupňů základní školy a celou budovu provozně i opticky propojuje, je naopak navržen jako čistě technická stavba o jednom nadzemním a jednom podzemním podlaží. Navenek se prezentuje výrazně profilovanou, ale celkově kompaktní fasádou z dřevěných lamel pracující s různými stupni průhlednosti podle potřeb vnitřních prostorů.



Dispoziční a provozní řešení


Interiér školní budovy je navržen jako volně plynoucí prostor vytvářející přirozeně ohraničené zóny s rozdílnou mírou intimity podle plánovaného využití, tzv. herní krajiny (learning landscape). Budova má sloužit i jako zázemí pro mimoškolní aktivy na principu celodenní školy a v neposlední řadě bude plnit i funkci komunitního centra.


Pro celkový charakter interiéru je důležitá práce se dřevem. Je použito jako konstrukční materiál nad vstupním vestibulem a jídelnou, na obkladech stěn a nábytkových vestavbách, parapetech i fasádě a dodává škole hřejivou a domácí atmosféru podpořenou orientačním systémem založeným na principech dětské kresby.



Konstrukční řešení


Nosnou konstrukci budovy tvoří monolitický železobetonový skelet se skrytými průvlaky. Společné prostory centrálního objektu A jsou zastropeny lepenými dřevěnými vazníky, které se pohledově uplatňují v interiéru. Zastřešení objektů se sedlovými střechami je řešeno pomocí ocelových rámů. Výplňové konstrukce obvodových stěn a vnitřní akustické příčky jsou z vápenopískových bloků. Tepelnětechnické parametry a průvzdušnost obvodového pláště odpovídají požadavkům na energeticky pasivní budovu.





Celé znění článku je k dispozici pouze předplatitelům časopisu INTRO a odběratelům našeho newsletteru. Pokud mezi ně patříte, prosím, přihlaste se.


Přihlásit seNewsletter




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.
Facebook






Podobné články







< zpět na přehled článků


Co je nového



Chcete-li dostávat čerstvé informace a získat přístup k vybraným placeným článkům pro předplatitele,
můžete se zdarma zaregistrovat k odběru našeho newsletteru a z odběru se kdykoli odhlásit.


xČtenář     xFirma
Tento web používá cookies - více informací. Pokračováním souhlasíte s jejich použitím.